Yes, Ban Gioc! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van M R - WaarBenJij.nu Yes, Ban Gioc! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van M R - WaarBenJij.nu

Yes, Ban Gioc!

Door: M&C

Blijf op de hoogte en volg M

18 Juli 2017 | Vietnam, Hanoi

Zo hadden we al gezegd dat ons matras harder was dan de muur? Maar we hebben als een roosje geslapen!
Om 7 uur hadden we afgesproken met Nim, we moesten even naar de overkant lopen voor een Vietnamees ontbijt.. Nou ik kan je vertellen dat is geen brood! We zaten bij een familie in huis, 2 honden en wat krukjes. We kregen eerst een bouillon met een soort van gebakken eitje erin. Dit smaakte goed, alleen onze maag moest er wel f aan wennen. Toen kregen we een rijstrol, deze werd ook in de bouillon gedaan. Gelukkig was dit ook binnen te houden, maar ik moet wel zeggen ik mis toch wel een normale boterham na 3x op een dag een warme maaltijd te hebben gehad.
(Ik typ dit verhaal en ondertussen hoor ik telkens geknor van een wild zwijn.. Dus word soms een beetje afgeleid).

Nou we gingen! We hadden een lange dag voor de boeg.. We kwamen weer langs te mooie dingen, bergen, waterbuffels en rijstvelden. Ondertussen begon het een beetje te regenen, ik hoopte toch wel dat als we bij de watervallen waren dat het droog zou zijn! Na een uur rijden zagen we aan de overkant van het water de grens van China. En ja daar waren ze eindelijk, de watervallen! Jezus wat is dit mooi.. We moesten onze paspoorten inleveren bij de grenscontrole en daar gingen we. Pad af, langs de verkopende vrouwen, over een glibberig pad en toen waren we er eindelijk. Meteen waren we ook doorweekt niet van de regen hoor, van de nevel van het water. (maar wel lekker, want het is gewoon nog heerlijk weer. Het is ook pas 10 uur ) Hier en daar een mooie foto maken, go pro in de aanslag want we gaan de boot op. Dit was een bamboeboot, er waren 2 watervallen. Een kleinere en de grote, we kwamen heel dichtbij, mochten van onze kapitein nog even van boord om nog mooiere foto's te maken.
Weer het water op, wat een kracht zit hierachter zeg! Prachtig.. Er was nog 1 bootje op het water met daarop chinezen. Wij waren uiteraard weer de enige blanken.
(Als er iemand ooit naar noord Vietnam gaat, doe deze tour!)

We stapten weer de auto in en gingen op weg naar de grotten. Hierin waren kalkstenen, ik heb het niet zo op grotten, geen daglicht en vleermuizen. Bah! Maar mooi was het wel. Buiten nog even een drankje gedronken, het meisje 10.000 dong fooi gegeven (kind was helemaal blij met 38 cent.).

Heerlijk geluncht waar we ook geslapen hadden, dit keer zat er weer iets nieuws bij. Gelukkig zegt onze gids wel telkens wat we beter niet kunnen eten. Omdat onze buik dan waarschijnlijk gaat tegenstribbelen. En dat willen we echt niet! Niet dat er iets mis is met de wc's hier hoor.

Op de weg komen we werkelijk waar alles tegen, niks is hier te gek de één neemt zijn fiets mee op de scooter op zijn rug. De ander heeft 10 manden vol met kippen. Maar vandaag zagen we weer iets nieuws, varkens! Varkens in rieten manden die languit liggen. We wisten niet wat we zagen, uiteraard zijn we even uitgestapt om te vragen wat deze meneer ermee ging doen. Deze waren voor bij hem thuis, (nog) niet om te eten. Ik moet zeggen alle mensen hebben echt t beste met alle dieren voor. Er zijn zwerfhonden maar deze lopen bij iedereen binnen en zijn dus eigenlijk familie honden.

We kwamen op de heenweg al een hele mooie omgeving tegen op de terugweg zijn we er even gestopt. Het was een houten waterrad naast een rijstveld. Super mooi om te zien, we stapten de auto uit en er kwam net een scooter aangereden. Toen deze meneer ons zag begon hij meteen te lachen en te zwaaien. Deze uitdrukkingen vergeten we echt niet meer! Deze waterrad voorziet de rijstvelden van water, heel slim gedaan!
Opeens in een dal uit het niets zagen we een terras vol met rijstvelden. In alle kleuren en mensen waren er aan het werk (allemaal met de hand). Prachtig om te zien.
Opeens stopte Nim langs een weg vanuit het niets. Ja zegt hij zie je die muizen. Wij Uh? Wij beter kijken, hingen er 3 best grote beesten (leken op marmotten) aan zijn pootje aan een touwtje vast aan een stok.
Ik vond het heel zielig, ik wilde niet eens uitstappen om hier een foto van te maken. Maar Nim deed het wel even, komt hij terug ja zegt hij je kan deze kopen voor 5 dollar. Ik zeg en dan? Ja om op te eten! Nee.. ik wilde er al bijna eentje kopen om hem los te laten. (Ik moet hier niet te lang over nadenken, dit is hun cultuur. Wij hebben onze eigen dingen) ze eten onze gewassen op, dus zij vangen ze en verkopen ze, zodat ze opgegeten kunnen worden. Tja!

De laatste stop, Ba be national park. We moesten de hele berg af, door een klein dorpje. Het is één smalle weg, af en toe duikt er een waterbuffel op en moet je keihard op de rem. Haha is iets anders dan remmen voor een duif ;)
We waren er, moesten onze spullen pakken. We gingen met een longtail boot over de rivier, door bomen. Er was een vrouw in haar boot met een stok op het water aan het slaan. Ik zeg wat doet ze? Zo jaagt ze de vissen in haar netten. Haha slim!
We kwamen aan, aan de andere kant. Overal mooie planten, kleine huisjes, geen mens te zien.. We waren bij onze homestay, een mooi hutje die uitkijkt over de rivier. Je hoort hier alleen de krekels er zijn lampionnen. Slippers uitdoen, dus je loopt heerlijk op blote voeten! En de kamers zijn schitterend. En dit voor maar een paar euro. We hebben net het eten op, was weer heerlijk ( frituurde pompoen, loempia's, vis, varkensvlees, rijst, banaan)
Hier zitten alleen maar backpackers, bij ons is een oudere vrouw aangeschoven uit Canada. Ze zit al de hele avond bij ons samen een biertje te drinken. Super gezellig!

Ik brei er voor vandaag een eind aan, ondertussen lig ik in de hangmat met een heerlijke temperatuur en ik hoor alleen maar insecten. Morgen gaan we kajakken, nog een grot bezoeken en bootje varen en dan nog een paar uurtjes in de auto zitten richting Hanoi.
Ik zeg fijne avond!

• 18 Juli 2017 - 17:32

Jan:

He knakenkoning kon het er we'll af 38 cent. Mooi hoor

• 18 Juli 2017 - 21:15

Mira:

Wat een belevenis en weer een mooi verhaal op naar de volgende xx