Een helse tocht naar Jogi - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van M R - WaarBenJij.nu Een helse tocht naar Jogi - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van M R - WaarBenJij.nu

Een helse tocht naar Jogi

Blijf op de hoogte en volg M

11 Augustus 2015 | Indonesië, Jogjakarta

We dachten dat we de juiste keuze hadden gemaakt om met een klein busje naar Yogjakarta af te reizen... Achteraf hadden we beter de trein kunnen nemen. Onze lieve vrouw van de guesthouse had ons waarschijnlijk aangezien aan low budget backpackers.. En ons dus de verkeerde deal aangesmeerd.
We werden om 7uur opgepikt door een klein luxe busje onze tassen werden er ingepropt, wat doosjes eruit het lukte. Wij installeerden ons op de een na achterste rij. Voorin zaten allemaal locals. We hadden nog 2 stops, meer backpackers kwamen erbij, die allemaal nog krapper moesten gaan zitten. De rit begon eindelijk na een uur vrij wil te hebben stilgestaan. (Dat dachten we) we waren niet alleen onderweg naar Jogi maar we waren tevens ook een koeriersbedrijf.
Zo verdient die beste man ook nog een klein zakcentje bij. Het is hem gegund.
Na 10 dozen te hebben afgeleverd her en der, ging de chauffeur eruit en kwam er een andere jongen achter het stuur zitten. Nou dit hebben we geweten! Hij dacht denk ik laat ik de verloren tijd maar eens inhalen, we halen alles in wat we tegenkomen.
Ik weet niet of je weleens op de wegen op Java hebt gereden? Je kunt het vergelijken met een boerenlandweg, diepe kuilen erin, die kuilen zijn dichtgestopt met keien dus het helpt allemaal geen zak.
As je een beetje bang of schrikkerig bent aangelegd kijk dan niet naar voren wat de chauffeur aan het doen is. Want dan heb je je hart in je keel zitten. Ik keek daarom ook maar rustig naar buiten, naar de mooie sawa, de mensen met een zak rijst op hun hoofd, de brommers volgeladen met allemaal
goederen en ga zo maar door. De eerste 4 uur zaten erop. We gingen stoppen, even de benen strekken! Fijn dachten we.. Want ik moest me nodig naar de wc. Ik stapte de bus uit en je rook het riool al. Dit waren we al wel gewend, maar bah wat een wc's. Ik denk echt dat wij Europeanen te verwend zijn.. Maar goed verstand op 0 en do it!
Even wat loempia's en gebakken pisang gekocht om onze buik mee te vullen. Dit was prima te doen.
De rit ging verder, we kwamen uiteindelijk om 3uur aan in yogjakarta. We werden netjes afgezet door een anders chauffeur en we checkten in ons hotel. (Arjuna hotel)
Wij waren schijnbaar de enige blanken daar in het hotel, dus bekijks hadden we wel. (Ach ook hier wen je aan)
Onze tassen op de kamer gelegd even opgefrist om de stad even te verkennen. Dit was iets rustiger dan Jakarta, maar wel echt druk. We zaten 5 minuten af van Malboriostraat (dat is de hoofdweg) dus prima te doen.

We liepen over markten, werden door een local meegenomen naar een kunstgalerij. Pas op wat je allemaal zegt in het Nederlands! Veel mensen kunnen hier dus gewoon Nederlands verstaan en praten. Wij wilden namelijk helemaal geen schilderij! Dus toen ze kwamen aanzetten met thee en water, hebben we ze vriendelijk bedankt. Het bekertje water gepakt en zijn we weggegaan. Want als je zegt, we hebben geen ruimte dan halen ze t doek gewoon eraf en rollen ze het op! We kwamen buiten en we zeiden ook meteen tegen elkaar, we gaan dit niet meer doen! We liepen langs een enorm paleis en fort Vredenburg, dit is nu een museum. Omdat wij er een handje van hebben om alles meteen te willen zien liepen we terug. We moesten toch een hapje eten, we liepen een winkelcentrum in met normale winkels. En wie zien we staan, het Nederlandse stel die mee was met de excursie van gisteren. Dit was wel heel toevallig, even bijgekletst en mailadressen uitgewisseld omdat we veel foto's van elkaar hebben gemaakt. We vonden het allebei zonde dat we elkaar niet meer hadden gezien gisteren. We liepen een stukje door, maar onze buiken begonnen nu wel te rommelen. Oke waar gaan we eten.. Hebben we WiFi? Daar even snel opgekeken, voor de mensen die nog nooit in yogjakarta zijn geweest, hier heb je allerlei eettentjes buiten op straat. Liggen kleedjes op de grond, daarop staat een heel laag tafeltje en daar kan je dan aanzitten. Prima dat mensen dat gaan doen.. Maar ons niet gezien, geen zin in 3 dagen non stop op de wc te moeten zitten!
We liepen een straat in en liepen de trap omhoog hier kwamen we uit in een heel mooi aangekleed open restaurant met water en mooie tuinen. Bestelden een bintang, rendang en spareribs en daarna lekker terug naar het hotel. Het was genoeg geweest voor vandaag! Even een planning maken voor morgen en dan lekker bijslapen.