Green Canon & green valley pangandaran - Reisverslag uit Ciamis, Indonesië van M R - WaarBenJij.nu Green Canon & green valley pangandaran - Reisverslag uit Ciamis, Indonesië van M R - WaarBenJij.nu

Green Canon & green valley pangandaran

Blijf op de hoogte en volg M

10 Augustus 2015 | Indonesië, Ciamis

Geen Canon & green valley

Het is onze laatste dag is Pangandaran, gister hebben we sinds dat we op reis zijn heerlijk niks gedaan en lekker op het strand gelegen. Vandaag een actieve dag op het programma, we hebben vandaag een excursie. Het leuke ervan is dat wij met nog een stel met de scooter gaan! Zo zie je veel meer, zoals de rest die gewoon met de auto gaan.
We moeten even wennen, het is links rijden dus je moet even omschakelen. Wat ook weer een hele uitdaging is, maar volg de menigte en je hebt het zo onder de knie. Onze eerste stop is bij een soort van fabriekje waar ze kokosolie maakte. Er waren alleen maar vrouwen aan het werk, de een pelde de kokos, de ander brak hem doormidden, de ander was hem weer aan het schapen. We liepen verder, ze maakten van alles. Ze vingen het sap op van de palmbloem, hier kan je een soort van caramel van maken. Na een paar minuten hoorde ik gefladder achter mij en dit was niet van een vogel. Er kwam een enorme vliegende hond aan, een van de gidsen had hem vast. Het dier leek echt op een kat, maar dan met enorme vleugels en rare klauwen. Alle mannen vonden het prachtig, je mocht hem zelfs vasthouden of aaien. Nou mij niet gezien!
Wij stapten weer op onze scooter, we reden door de jungle, langs enorme sawa's en door kleine dorpjes waar iedereen vriendelijk naar ons zwaaiden. We kwamen uit bij de green valley, hier moesten we een behoorlijk stuk lopen (laat maar eerder zeggen klimmen) want het was de berg op. En glad dat het was, maar je keek je ogen uit. Zoveel moois om ons heen, mooie bloemen, tientallen vlinders, watervallen, helder water en enorme bomen. We stonden op glibberige rotsen toen onze gids zei, we gaan zwemmen! Ontdaan van onze kleren gingen we voorzichtig het water in.. Zou het koud zijn? Het was heerlijk, na z'n lange wandeling. Het water was zo helder dat je je eigen voeten kon zien. Je kon hier langs de rotsen omhoog klimmen zodat je naar beneden kon springen vanaf de rotsen. De meeste mensen gingen omhoog, ik had een mooi plekje gevonden zodat ik de jongens kon filmen. We zwommen, we liepen over rotsen in het water, we liepen blauwe plekken op, maar het uitzicht was geweldig. Er waren watervallen waar je onderdoor kon zwemmen, enorme rotsen waar je vanaf kon springen en touwen waar je aan kon hangen.
We kwamen veel locals tegen die zwommen met een zwemvest om. Kindjes die zich aansloten bij onze groep omdat we allemaal blank waren. Ze gierden het uit van het lachen.
Na een kilometer te hebben gezwommen klommen we er weer uit. Het was lunchtijd, dat ging er wel in. Rijst met kip, boontjes, krokant gebakken ei, tofu en nog veel meer wat je kon opscheppen. Na bijgekomen te zijn van ons avontuur in het water, sprongen we weer op onze scooter. Wederom was ons ritje prachtig! Je bevond je in het echte Indonesië.
We kwamen aan bij de longtail bootjes, hier mocht je met max 5 inzitten. Wij gingen met nog een Nederlands stel in het bootje, wel zo leuk. We vaarden door de jungle door onwijs mooi helder water. Enorme bamboe bomen, joekels van palmen die helemaal scheef groeiden, de geluiden van vogels, we zagen een varaan liggen op een klein strandje, we vaarden langs enorme rotsen en toen zat er op een rots een klaar-over.. Om ervoor te zorgen dat de bootjes niet op elkaar knalden, dan heb je best een leuke baan. Althans eentje met altijd mooi uitzicht!
We waren er, de green valley. We klommen uit ons gladde bootje op de rotsen, het uitzicht was super. Planten die naar beneden groeiden, het water, de rotsen en de weerspiegeling van de zon in de valley. We mochten hier gaan zwemmen, maar dat koste weer €12,- per persoon. Hoezo uitbuiten van de toeristen. Na wat foto's te hebben gemaakt, glijden we weer in ons bootje en gingen we terug. Op de oever stonden allemaal originele Vespa scooters, onze gids vertelde dat hij ze opknapte en verkocht. Wij waren wel benieuwd voor hoeveel dit was.. 500 dollar zei hij, nou dat is geen geld! Bij ons betaal je het driedubbele.
We stapten weer op onze scooter om naar de bamboe brug te rijden. Ik vond hem super, we moesten er een voor een overheen met de scooter. Ik maakte ondertussen een filmpje, het rijden eroverheen was nog best een uitdaging. We zagen kleine krabben met felle kleuren, een man reed met zijn scooter over de brug, hij had een soort fietstassen gemaakt en daarin zaten enorme vissen. Je kijkt echt je ogen uit wat iedereen hier vervoerd op zijn scooter. We kwamen zelfs iemand tegen die een tweepersoonsbed op zijn scooter gebonden had, die verkocht hij. Meestal waren het er wel meer dan 1.
De gids nam ons mee naar een enorme spin, het beest was denk net zo groot als een hand.
Ons laatste ritje gaat naar een schildpadden opvang, we mochten daar een paar weken oude zeeschildpad vasthouden, super schattig. We zagen de buiten basan, die waren verwoest door de tsunami. Ze hadden nu een gedeelte van het strand afgezet, zodat de schildpadden daar hun eieren konden leggen. Zij graven deze eieren weer uit en zorgen ervoor dat ze uitkomen en oud genoeg zijn om te kunnen overleven. Je zag ook de allerkleinste drijven alsof ze dood waren, zodat ze niet opgegeten worden door vogels of andere dieren.
Op de terugweg pinden we nog een paar miljoen en reden we terug naar ons guesthouse.
Hapje gegeten aan het strand om daarna onze tas weer in te pakken voor de reis van morgen.

• 18 Augustus 2015 - 09:39

Jess En Jordy:

Wat een ervaringen!! Leuk!!